Austrálske združenie obchodníkov s automobilmi, Federálna komora automobilového priemyslu a Rada pre správu batérií vyzvali vládu v Canberre, aby urýchlene zaviedla program likvidácie batérií pre elektrické vozidlá. Podľa ich názoru bude v dôsledku ekologickej energetickej transformácie, ktorá sa riadi politikou v oblasti klímy, potrebné do roku 2050 (keď sa očakáva, že hospodárstvo dosiahne nulový emisný status) zlikvidovať 1,6 milióna ton použitých batérií.
To je obrovské číslo, ktoré presahuje finančné možnosti výrobcov automobilov. Preto tieto organizácie žiadajú, aby likvidáciu financovali samotní spotrebitelia. Inými slovami, motoristi by mali platiť nielen za kúpu auta, ale aj za likvidáciu najtoxickejších komponentov. Lítiové batérie sa totiž nemôžu likvidovať na skládkach, pretože sa môžu vznietiť a roky tlieť, pričom uvoľňujú toxické výpary.
Spomínaná Rada pre manažment batérií poukazuje aj na problém s likvidáciou použitých veterných turbín a fotovoltaických panelov. Prvé sa recyklujú len z 30 % a druhé len z 2 %, pričom zvyšok končí na skládkach, kde ohrozuje životné prostredie. Ukazuje sa teda, že zelená revolúcia je pre prírodu oveľa škodlivejšia, ako sa doteraz predpokladalo.
Ďalším problémom energetickej transformácie je rastúca závislosť od komunistickej Číny, ktorá zostáva najväčším svetovým výrobcom solárnych panelov, veterných mlynov a batérií pre elektromobily. Austrálčania sú preto odsúdení na kooperáciu s Pekingom, ak chcú pokračovať vo zvolenom kurze. Medzitým, ako upozorňujú aktivisti za ľudské práva, sa pri výrobe týchto produktov využíva nútená práca prenasledovanej ujgurskej menšiny v provincii Sin-ťiang. Pochádza odtiaľ napríklad takmer polovica celkovej svetovej produkcie polysilikónu potrebného na výrobu fotovoltaických panelov. Klimatických aktivistov však otrocká práca Ujgurov nedojíma.
Zdroj: wpolityce.pl