Na Ukrajine zúri vojna, svetom máta strašidlo energetickej krízy, rastúce životné náklady a inflácia vzbudzuje obavy aj medzi obyvateľstvom ekonomicky vyspelých krajín. To všetko neprekáža budovateľom svetlejších zajtrajškov, ktorí sú pevne rozhodnutí vybudovať nový lepší svet. Samozrejme, podľa svojej predstavy. Krízová situácia im zrejme vyhovuje, pretože umožňuje odvrátiť pozornosť od aktivít, ktoré by za normálnych okolností vzbudili väčší odpor širších vrstiev spoločnosti.
O čo ide?
O čoraz opovážlivejšie pokusy o transformáciu vzdelávacieho systému v duchu rodovej ideológie.
V dňoch 16., 17. a 19. septembra 2022 sa v New Yorku počas 77. zasadnutia Valného zhromaždenia OSN konal Svetový samit OSN o transformujúcom sa vzdelávaní (Transforming Education Summit – TES).
Znie to pekne, oficiálne a celkom vierohodne.
Zvolanie newyorského samitu generálnym tajomníkom OSN malo byť príležitosťou povýšiť vzdelávanie na popredné miesto v globálnej politickej agende a mobilizovať kroky na kompenzáciu strát vo vzdelávaní spôsobených pandémiou COVID-19. Hlavnou témou konferencie mala byť globálna kríza vo vzdelávaní a zdôraznenie, že “vzdelanie je ľudské právo, základ mieru, tolerancie a trvalo udržateľného rozvoja”.
S tým všetkým by nebol problém, keby za tým nebola skrytá pochybná ideológia zabalená do módnych slov ako “inkluzívny, spravodlivý, bezpečný a zdravý”. Keď vlády boli vyzvané, aby zabezpečili “progresívny univerzalizmus vo vzdelávaní” zameraný na odstránenie “zakorenených kultúrnych a spoločenských noriem, ktoré bránia inklúzii, spravodlivosti a rovnosti“, nebolo pochýb, aké „zakorenené“ normy majú v prvom rade na mysli.
Oddelenie pohlavia od biologických faktov
Okrem legitímnych tém sa samit zaoberal aj otázkami súvisiacimi so šírením rodovej ideológie a opatreniami na podporu “hodnôt” hnutia LGBT. Na podujatí nechýbali zmienky o komplexnej sexuálnej výchove (KSE), modeli vyučovania, ktorý podporuje kontroverzný, ideologizovaný obsah. KSE totiž predstavuje vulgarizovaný prístup k ľudskej sexualite založený na rodovej teórii. Vychádza z predpokladu, že normy ženskosti a mužskosti sú vraj umelé sociálne konštrukty, ktoré sa v priebehu dejín formovali ako výsledok mužskej dominancie (!).
Tejto problematike sa systematicky venuje poľské Centrum pre výskum a analýzy Ordo Iuris, ktorého analytičky Anna Kubacka a Kamila Zduńczyk na internetovej stránke upozorňujú, že rodovo transformujúca výchova je vlastne sexuálnou výchovou oddelenou od pohlavia odmietajúcou rozdelenie na mužov a ženy a predstavuje úplné popretie prirodzených rozdielov medzi pohlaviami, doteraz uznávaných spoločenských vzorcov a hodnôt. Rodovo transformujúce vzdelávanie pritom je vydávané tiež ako boj proti údajným stereotypom založeným na pohlaví či sexuálnej orientácii.
Dňa 16. septembra 2022 počas “Breakout session: Gender transformative education” jedna z účastníčok, Yona Nestelová z Plan International, naliehala, že s výučbou KSE neslobodno otáľať, malo by sa s ňou začať čo najskôr, dokonca už vo veku 2 rokov, aby sa u detí rozvíjala ideologická výchova, čo v binárnom systéme (!) nie je možné.
Nasledujúci deň sa konalo zasadnutie samitu na tému “Rodovo transformujúce vzdelávanie – od rečí k činom”. Nikoho neudivuje, že počas diskusie boli náboženské organizácie jednoznačne označené za najdôležitejších odporcov požadovaných zmien, pričom sa hovorilo o nutnosti oslabiť úlohu náboženstva v spoločnosti. Skupina zdôraznila, že rozvoj nebude možný, ak organizácie založené na viere (faith-based organizations) budú v spoločnosti naďalej relevantné. V súvislosti so vzdelávaním sa otvorila aj otázka zákazu interrupcií, ktorý údajne núti mladých ľudí stať sa rodičmi, hoci na to nie sú pripravení. Analytičky Ordo Iuris si všimli, že
napriek početným výzvam na rozšírenie sexuálnej výchovy o ďalšie “neheteronormatívne” témy, bola téma zodpovednosti mladých ľudí za svoje činy úplne ignorovaná. Ako by mladí ľudia boli iba bezmocnými obeťami svojich neovládateľných vášní a jedným riešením boli potraty. Presne v duchu takejto Komplexnej sexuálnej výchovy.
Ordo Iuris poukazuje na to, že presadenie rodovo transformujúcej výchovy si vyžiada úplné preformátovanie vzdelávacieho systému. Veď ak cieľom tohto typu výchovy je úplné popretie nielen existencie pohlavných rozdielov, ale aj existencie pohlavia vo všeobecnosti, je jasné, že tento typ vzdelávania sa nemôže obmedzovať iba na hodiny sexuálnej výchovy. Rodovo transformačná výchova je totiž komplexným plánom prevratu vo vzdelávacom systéme v každej oblasti, počnúc učebnými osnovami (ktoré budú hodnotené ako priveľmi “heteronormatívne”) až po praktické aspekty fungovania školy (napr. nariadenia umožňujúce nosenie školských uniforiem prispôsobených “vnímanej rodovej identite”, zrušenie “identitu obmedzujúcich” oddelených záchodov pre chlapcov a dievčatá.
Ideológovia usilujúci sa budovať svetlé zajtrajšky si dobre uvedomujú, a dokonca to zdôrazňujú vo svojich materiáloch, že vzdelávanie môže byť silou spoločenskej zmeny. Ide im vlastne o revolúciu, resp. pokračovanie Revolúcie, ktorej korene odkryl Plinio Correa de Oliveira v diele Revolúcia a kontrarevolúcia.
Tak ako komunisti potrebovali proletariát ako armádu na uskutočnenie pozemského raja, ktorý im táto viera sľubovala, aj dnešní revolucionári používajú sexuálne menšiny ako baranidlo na demoláciu starého poriadku, spoločenský rozvrat a likvidáciu inštitúcií spoločnosti ako je rodina, Cirkev, demokratický politický systém. Pretože až keď „rozboria sveta starý základ“, môžu na jeho ruinách vybudovať „krásny nový svet lásky, tolerancie a harmónie”. Je to súčasť Revolúcie, ktorej princípy, postupy a taktiku geniálnym spôsobom opísal brazílsky mysliteľ Plinio Correa de Oliveira. Pojem Revolúcie podľa Oliveiru netreba chápať ako všeobecné hnutie zamerané na zvrhnutie moci či právneho poriadku, ale ako stáročné úsilie usilujúce sa o zničenie všetkého, čo prežilo z kresťanskej civilizácie, a ktorého posledným cieľom je Cirkev.
Rodovo transformujúce vzdelávanie presahuje obvyklý slogan “zlepšenie prístupu dievčat a žien k vzdelaniu”. Cieľom tohto typu vzdelávania je formovať žiakov, učiteľov, komunity – a ich rozhodovacie orgány – aby “skúmali, spochybňovali a menili „škodlivé rodové normy“, nerovnosti síl uprednostňujúcej chlapcov a oproti dievčatám, ženám i osobám iného rodu”.
Požiadavky vznesené na nedávnom samite OSN o vzdelávaní na zavedenie celosvetovo štandardizovaného vzdelávacieho programu, najmä pokiaľ ide o komplexnú sexuálnu výchovu a rodovo transformatívnu výchovu, t. j. sexuálnu výchovu s ľavicovo-liberálnym zameraním, znamenajú podľa analytičiek Ordo Iuris úplné odobratie rozhodovacích právomocí štátom, porušenie ich suverenity a práva na sebaurčenie, a tým aj možnosti realizovať politiku vzdelávania v súlade s ich národnou identitou. Odlišnosť jednotlivých krajín, ich tradície, kultúra a náboženstvo sú dokonca vykresľované ako hlavné prekážky, ktoré stoja v ceste zavádzaniu sexuálnej výchovy, a ako dôvody, ktoré brzdia rozvoj týchto krajín. Obzvlášť znepokojujúce je, že navrhované modely výučby sexuálnej výchovy úplne ignorujú otázku slobody rodín vychovávať svoje deti v súlade s vlastnými hodnotami. Požiadavky navrhované na samite sú znepokojujúce, pretože poškodzujú blaho detí a rodín.
Preto by sa dnes mali prijať vhodné opatrenia na
zastavenie uplatňovania takýchto ideologických riešení. Na medzinárodnej scéne
je potrebný silný odpor – či už zo strany medzinárodných organizácií, našich zástupcov
v Európskej únii alebo našej vlády. Podľa Ordo Iuris rozhodujúci je však
spoločenský odpor, ktorý sa chápe ako individuálny nesúhlas rodičov (ktorí
odmietajú účasť svojho dieťaťa na tomto type vyučovania) a masový protest –
napr. vo forme podpisov pod petíciu.
Summit OSN o transformácii vzdelávania nebol vládnym rokovaním. Je to čoraz častejšia taktika globálnej ľavice v OSN predstierať rokovania, pri ktorých sa vytvorené dokumenty javia ako normatívne. Krajiny, ktoré už dostávajú finančné prostriedky od OSN a západných mimovládnych organizácií, sú náchylné na agendu stelesnenú na samite. OSN sa pri presadzovaní svojej agendy čoraz viac spolieha na mechanizmy, ktoré nie sú založené na konsenze.