Podľa pátra Clodovisa Boffa je príčinou úpadku katolicizmu v Brazílii dlhodobá dominancia teológie oslobodenia.
Do roku 2007 bol rehoľník významným teológom teológie oslobodenia, hoci nie takým známym ako jeho brat Leonardo, bývalý katolícky kňaz, ktorý je jedným zo zakladateľov tohto hnutia, ktoré získalo popularitu v 70. rokoch 20. storočia a zdôrazňovalo oslobodenie od chudoby a útlaku ako kľúč k spáse.
Potom Clodovis Boff v kroku, ktorý ho odcudzil od jeho slávneho brata, uverejnil článok “Teológia oslobodenia a návrat k základom”, v ktorom obvinil teológov oslobodenia, že namiesto Ježiša Krista urobili z chudobných centrum teológie.
Teraz Boff napísal knihu, v ktorej vyzýva na opätovné zameranie sa latinskoamerickej Katolíckej cirkvi na Krista.
“Je potrebné, aby Cirkev opäť zdôrazňovala Krista ako kňaza, ako majstra a Pána, a nielen boj proti chudobe a klimatickej kríze,” povedal pri príležitosti uvedenia knihy “Kríza v Katolíckej cirkvi a teológia oslobodenia”, ktorú napísal v spolupráci s otcom Leonardom Raserom a ktorú nedávno vydalo vydavateľstvo Ecclesiae.
“Sú to dôležité otázky, ale bez pitia z Krista, ktorý je prameňom, všetko vysychá, všetko umiera,” povedal Boff.
Koncom 60. rokov, keď teológia oslobodenia začala svoju dlhodobú nadvládu nad náboženským myslením v Brazílii, viac ako 90 % Brazílčanov boli katolíci.
Odvtedy percento katolíkov v brazílskej populácii výrazne kleslo a v súčasnosti dosahuje 51 %.
Navyše brazílski katolíci veľmi málo navštevujú bohoslužby. Prieskum, ktorý v minulom roku uskutočnilo Centrum pre aplikovaný výskum apoštolátu (CARA) pri Georgetownskej univerzite v 36 krajinách, ukázal, že iba 8 % brazílskych katolíkov chodí v nedeľu na omšu. Táto miera bola tretia najnižšia spomedzi analyzovaných krajín.
Podľa Boffa a Rasera je pokles návštevnosti kostola spôsobený tým, že sa neodovzdáva depozit viery.
S teológiou oslobodenia “sa viera inštrumentalizuje v zmysle chudobných”, píše Boff v knihe. “Človek upadá do utilitarizmu alebo funkcionalizmu vo vzťahu k Božiemu slovu a k teológii všeobecne,” pokračuje.
Podľa rehoľníka to vedie mnohých katolíkov k protestantizmu, ezoterike, neopohanstvu a dokonca k satanizmu.
“Viera v Krista zďaleka nezanikla, bolo by absurdné to tvrdiť, naďalej je pre Cirkev referenciou,” povedal rehoľník na prezentácii svojej knihy, v ktorej hovoril na tému “Kríza v Katolíckej cirkvi: “Nedostatok viery, ideológie a svetskosť”.
“Rozhodujúcou otázkou však je, či je viera v Krista vaším ústredným, hlavným, určujúcim odkazom,” povedal. “Nejde o to, aby Cirkev potvrdzovala ústredné postavenie Krista iba formálne a teoreticky, ale aby ho potvrdzovala existenciálne a operatívne, ako bijúce srdce celého svojho života a činnosti,” povedal rehoľník.
“Doktrinálne potvrdenie prvenstva Krista v Cirkvi takmer nič nestojí,” povedal.
“Potvrdiť však existenciálne, že Kristus je absolútnym centrom Cirkvi, niečo stojí, ba stojí veľa: Stojí to srdce a dušu, keď to nestojí slzy a možno aj krv,” povedal.
Clodovis vo svojej knihe hovorí o tom, ako spolupracoval so zástancami teológie oslobodenia počas pontifikátov pápeža Jána Pavla II. a Benedikta XVI.
Podľa neho je potrebné, aby sa teológia oslobodenia prehodnotila s Kristom v centre, nie s chudobnými, aby bola “aktuálna, užitočná a potrebná”, ako povedal svätý Ján Pavol II. v liste brazílskym biskupom v roku 1986.
Zdroj: catholicnewsagency.com