Viac ako 40 nemeckých vedcov vyzvalo na zastavenie digitalizácie v školách a škôlkach a varovalo pred psychologickými, kognitívnymi a sociálnymi účinkami. Odborníci okrem iného tvrdia, že vyučovanie s tabletmi a notebookmi nerobí deti múdrejšími, ale hlúpejšími. Hesenské ministerstvo kultúry má iné plány”, informuje portál denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).
Plány hesenského ministerstva zahŕňajú väčšie využívanie digitálnych médií vo vzdelávaní, pričom vzdelávacie zariadenia budú čoraz viac vybavené tabletmi a notebookmi. V tomto školskom roku sa plánuje rozšíriť “školský experiment” zavedením nového programu s názvom “Digitálny svet”.
V minulom školskom roku bolo spustených 12 pilotných škôl a tento rok nový predmet funguje už v 64 školách. “Žiaci piatych a šiestich ročníkov sa majú naučiť nielen základy informatiky. Súčasťou programu je aj zodpovedné používanie digitálnych médií.” – píše portál FAZ.
Postupujúcu digitalizáciu škôl už roky kritizuje Združenie pre vzdelávanie a vedomosti pri Goetheho univerzite vo Frankfurte. Odborníci pritom poukazujú na nebezpečenstvá pre intelektuálny rozvoj detí a požadujú, aby ministerstvo zaviedlo moratórium na digitalizáciu v školách a zariadeniach predškolskej výchovy.
“K iniciatíve sa pripojilo viac ako 40 vedcov vrátane pedagógov, lekárov a pediatrov,” zdôrazňuje FAZ.
– Súčasné vedecké poznatky ukazujú, že vyučovanie s tabletmi a notebookmi nerobí deti do šiestej triedy múdrejšími, ale hlúpejšími. Výskum ukázal, že zvýšené používanie digitálnych zariadení na vyučovaní má negatívne zdravotné, psychologické a sociálne dôsledky, vysvetľuje jeden z iniciátorov Ralf Lankau z univerzity v Offenburgu.
– Je načase, aby učitelia a pediatri v tejto krajine boli vypočutí a aby sa upustilo od pokusov o digitálne vyučovanie, dodáva Lankau a ako argument uvádza príklad Švédska, kde sa zistilo, že digitalizácia má na školy veľmi negatívny vplyv, pokiaľ ide o učenie žiakov.
– Obrazovky majú veľmi negatívny vplyv na najmenšie deti. Brzdia učenie a rozvoj jazyka. Príliš veľa času stráveného pred obrazovkou môže viesť k ťažkostiam so sústredením a k predčasnému ukončeniu školskej dochádzky, zdôraznil Lankau.
Zdroj: FAZ, PAP, pch24.pl