Pri slávení Nanebovzatia Preblahoslavenej Panny Márie si človek spontánne predstavuje Raj. Je však úplne odlišný od reality, ktorá nás obklopuje a na ktorú sme zvyknutí, pretože v Raji je Boh a nekonečná radosť. Napriek tomu sú na tejto zemi ľudia, ktorí už teraz môžu zažívať jeho predchuť. Zo spisu svätého Maximiliána Kolbeho.
Svätá Cirkev 15. dňa tohto mesiaca, keď slávi Nanebovzatie Panny Márie, s nadšením spieva: “Mária je vzatá do neba, anjeli sa radujú, chvália a blahoslavia Pána“. Spontánne sa v takýto deň snažíme oživiť vo svojich predstavách dlho očakávaný Raj, ale napriek všetkému úsiliu stále to nie je ono. Hovoríme si, že tam hore to musí byť v istom zmysle iné, ako nám to hovoria alebo ako o tom čítame v knihách. A je pravda; pretože v Raji bude všetko nielen “určitým spôsobom” iné, ale dá sa povedať, že bude to úplne iné, než si vieme predstaviť. Prečo?
Pretože všetky naše predstavy odvodzujeme od vecí okolo nás, od materiálnych skutočností, ktoré vidíme tu, na našej zemi, alebo v priestoroch nebeskej klenby, a len z toho všetkého si prostredníctvom pojmov podobnosti a príčinnosti vytvárame určitú predstavu o Raji. Je to však veľmi, veľmi nepresná predstava.
Všetko okolo nás, aj tie najkrajšie a najpríťažlivejšie veci, je však vždy a z každého hľadiska obmedzené. Tu neexistuje nijaká nekonečná alebo nemenná krása. Nič z toho, čo vidíme, počujeme alebo zažívame, nedokáže plne uspokojiť naše túžby. Chceme viac, ale toto “viac” tu nie je. Chceme, aby to trvalo dlhšie, ale neúprosne a vždy prichádza koniec. V Raji to bude presne naopak.
Tam je Dobro, nekonečná Krása: Boh a šťastie bez konca. Rozdiel je teda absolútne nekonečný. Vo Svätom písme a v dielach cirkevných otcov nachádzame mnoho prirovnaní, ktoré čerpajú z nášho pozemského poznania. Tak napríklad svätý Ján prirovnáva Raj k šťastnému mestu a píše: “A mesto nepotrebuje ani slnko ani mesiac, aby mu svietili, lebo ho ožiaruje Božia sláva a jeho lampou je Baránok. V jeho svetle budú kráčať národy…” (Zjv 21, 23-24). Ďalej si ho predstavuje postavený z najvzácnejších a najkrajších materiálov, aké si len možno predstaviť, teda zo zlata a najrozmanitejších drahých kameňov.
Často sa kňazi v kázňach snažia načrtnúť obraz Raja. Zhromažďujeme okolo seba to najkrajšie a najlepšie, aby sme z toho skomponovali obraz, ale to všetko je len vzdialený, veľmi veľmi vzdialený obraz, pretože máme do činenia s nekonečne rôznymi jeho podobami. Ešte lepšie opísal Raj ten, kto sa doň už v tomto živote na krátky čas dostal, totiž svätý Pavol, ktorý uvádza: “Ani oko nevidelo, ani ucho nepočulo, ani do ľudského srdca nevystúpilo, čo Boh pripravil tým, čo ho milujú” (1 Kor 2, 9). Je to opis ešte bližší pravde, pretože ukazuje nekonečný rozdiel medzi predstavami, ktoré máme o Raji, a skutočnosťou.
V každom prípade si môžu predstavu o tom, aké to bude v Raji vytvoriť tí, ktorí už na tejto zemi mali možnosť okúsiť jeho malú predchuť. A zažiť ho môže každý. Stačí, ak k spovedi pristúpi úprimne, usilovne, s hlbokou ľútosťou nad svojimi hriechmi a s pevným úmyslom napraviť sa. Človek hneď pocíti pokoj a šťastie, v porovnaní s ktorými sú všetky prchavé nečestné radosti sveta skôr nenávistným utrpením.
Nech sa každý snaží pristupovať k prijatiu Ježiša v Najsvätejšej sviatosti s dobrou prípravou; nech nikdy nedopustí, aby jeho duša zostala v hriechu, ale okamžite ju očistí; nech si dobre plní všetky svoje povinnosti; vznáša pokorné a časté modlitby k Božiemu trónu, najmä cez ruky Nepoškvrnenej Panny; objíma ostatných bratov s dobročinným srdcom, znáša utrpenia a ťažkosti z lásky k Bohu; robí dobro všetkým, aj svojim nepriateľom, výlučne z lásky k Bohu a nie preto, aby ho ľudia chválili alebo ešte menej ďakovali a potom si uvedomí, čo znamená predchuť Raja, a bude môcť nájsť pokoj a šťastie aj v chudobe, utrpení, potupe a chorobe.
Táto predchuť Raja je zároveň istým zvestovaním večnej blaženosti. V skutočnosti nie je ľahké dosiahnuť sebaovládanie vyššie opísaným spôsobom a takto si toto šťastie vydobyť, ale pamätajme, že kto pokorne a vytrvalo prosí Nepoškvrnenú, určite ho získa, pretože Ona nám nie je schopná nič odmietnuť a ani Pán Boh jej nie je schopný nič odmietnuť.
V každom prípade sa čoskoro dozvieme, ako presne je to v Raji. Určite o sto rokov už nikto z nás nebude chodiť po tejto zemi. Ale čo je to sto rokov v porovnaní s tým, čo sme už prežili? A kto bude musieť čakať tak dlho?… Ono to bude čochvíľu, pokiaľ sa pod ochranou Nepoškvrnenej na to dobre pripravíme.