Promulgácia vyhlásenia Dikastéria pre náuku viery Fiducia supplicans 18. decembra 2023 a reakcie, ktoré po nej nasledovali, nám ponúkajú možný kľúč k interpretácii najbližšieho konkláve.
Autorom vyhlásenia je blízky spolupracovník a ghost writer pápeža Františka Victor Manuel Fernández, ktorý bol 1. júla 2023 menovaný za prefekta nového Dikastéria pre náuku viery a 30. septembra nasledujúceho roku sa stal kardinálom. Dokument je podpísaný ex audientia pápežom Františkom, čo ho robí nespochybniteľným. Za normálnych okolností by tento dokument mal byť vyjadrením riadneho magistéria Cirkvi, ale nie je ním práve preto, že odklonom od učenia Cirkvi stráca akýkoľvek charakter “magistéria”.
Fiducia supplicans však predstavuje skutočný a správny “bergogliánsky manifest” vďaka špecifickej vlastnosti modernizmu: potvrdzuje vernosť Magistériu Cirkvi, pričom ho bezohľadnou intelektuálnou akrobaciou prevracia. Konkrétne Fiducia supplicans popiera, že homosexuálny vzťah možno niekedy prirovnať k manželstvu, ale tým, že povoľuje možnosť požehnania tohto vzťahu, ho schvaľuje, čím v tomto bode odporuje Magistériu, ktoré vždy odsudzovalo hriech proti prirodzenosti.
Upokojujúcim tónom potvrdzuje, že požehnanie je mimoliturgické, ale keďže požehnávať (bene dicere) možno len to, čo je samo osebe dobré, pripúšťa tým vnútornú dobrotu homosexuálneho vzťahu. Popiera požehnanie homosexuálneho vzťahu ako takého, ale keďže to, čo sa požehnáva, nie je individuálna osoba, ale údajný “pár”, od ktorého sa nežiada ukončenie nezákonného
Možno sa čudovať, že kardinál Gerhard L. Müller, emeritný prefekt Kongregácie pre náuku viery, označil toto požehnanie za svätokrádežný a rúhavý akt (tu)?
Vyjadrenie kardinála Müllera bolo silné a výstižné, ale nie je jediné, ktoré sa v posledných týždňoch objavilo. Novou skutočnosťou, ktorá nám ponúka kľúč k interpretácii nadchádzajúceho konkláve, je to, že sa ozvali biskupi a kardináli, ktorí nikdy predtým verejne nevyjadrili rozpaky alebo kritiku voči pápežovi Františkovi.
Doteraz boli totiž najvýznamnejšími reakciami na smerovanie jeho pontifikátu Supplica filiale, ktorú v roku 2015 podpísali státisíce signatárov z celého sveta, Correctio filialis, ktorú v roku 2017 predstavila skupina katolíckych teológov a intelektuálov, a Dubia, ktorú v roku 2016 a 2023 (tu) predstavili niektorí významní kardináli vrátane kardinálov Raymonda Lea Burka a Waltera Brandmüllera.
Tentoraz je to inak. Jeden po druhom sa ozývajú nesúhlasné hlasy biskupov Ghany, Zambie, Malawi, Toga, Beninu, Kamerunu, Kene, Nigérie, Konga, Rwandy, Angoly a Svätého Tomáša a Princovho ostrova (pozri tu), teda prakticky všetci africkí biskupi, zatiaľ čo Panafrická biskupská konferencia vydala výzvu na spoločný postup, ktorú podpísal kardinál Fridolin Ambongo, metropolitný arcibiskup Kinshasy, ktorý 5. októbra 2019 dostal kardinálsku hodnosť od pápeža Františka.
K týmto kritickým hlasom sa pridali hlasy poľských biskupov, biskupov oboch obradov, latinského a gréckokatolíckeho, Ukrajiny, arcidiecézy Astana v Kazachstane a mnohých ďalších jednotlivých diecéz roztrúsených po celom svete, napríklad diecézy Montevideo. Kardinála Daniela Fernanda Sturlu, arcibiskupa Montevidea, pápež František 14. februára 2015 taktiež vymenoval za kardinála a podobne ako kardinál Ambongo je jedným z voličov v nadchádzajúcom konkláve.
Drvivá väčšina biskupov a kardinálov sa buď nevyjadrila, alebo ak sa vyjadrila, navrhla interpretovať Fiducia supplicans v súlade, a nie v diskontinuite, s Katechizmom Katolíckej cirkvi a s predchádzajúcou odpoveďou Kongregácie pre náuku viery z 15. marca 2021 o možnosti požehnávania zväzkov osôb rovnakého pohlavia. Nepriechodná pozícia, pozícia týchto kardinálov a biskupov, a to tak na doktrinálnej, ako aj na pastoračnej úrovni.
Dôvody tejto nejednoznačnosti treba pravdepodobne hľadať v obave, aby sa nedostali do otvoreného konfliktu s pápežom Františkom a mediálnymi silami, ktoré ho podporujú. Tento magmatický a zmätený stred však nie je “bergogliovský” a podľa kardinálovho vyjadrenia predstavuje oscilujúcu “tretiu stranu” medzi dvoma menšinami, ktoré budú stáť proti sebe v nasledujúcom konkláve: na jednej strane pól verný učeniu Cirkvi, na druhej strane pól verný “novej paradigme”.
Stret sa bude odohrávať v situácii “sede vacante“, keď pápež František už opustí scénu, médiá budú mlčať a každý volič bude sám pred Bohom a vlastným svedomím. Dosť na to, aby sme naznačili, že nasledujúce konkláve bude ťažko vybojované, nie krátke a možno nie bez zvratov.
Preklad z corrispondenzaromana.it