Dr. James White (1962) je prominentný americký teológ a biblista, uznávaný ako významná osobnosť evanjelikálneho kresťanstva, ktorý sa vehementne zapája do verejných diskusií s učencami zastupujúcimi rôzne náboženské perspektívy. Ako protestant dôsledne vyznáva falošný princíp „sola scriptura“ a najmä veľmi kriticky vystupuje voči katolíckej teológii.
Na internete možno nájsť viacero jeho vystúpení pod provokujúcim názvom „Dejiny a nebezpečenstvo katolíckej doktríny“, kde spochybňuje mariánske dogmy, katolícke kňazstvo či pápežstvo a mnohé veci, ktoré Katolícka cirkev vyznáva.
Na obranu katolíckej viery s ním neraz polemizovali a vyvracali jeho tvrdenia katolícki teológovia ako napr. Mitch Pacwa,SJ, Robert Sungenis, Patrick Madrid a ďalší.
Za normálnych okolností by nestál za reč. V týchto dňoch si však James White (a zďaleka nielen on) myslí, že dostal do rúk silný tromf pre svoje tvrdenia.
Týmto „tromfom“ je 2224 stranová kniha s názvom Hieronýmov biblický komentár pre dvadsiate prvé storočie obsahujúca asi stovku príspevkov katolíckych teológov a biblistov (medzi nimi aj od Petra Dubovského, SJ) s nihil obstat (nič neprekáža) a imprimatur (nech sa vydá), čo znamená, že sa čitateľ môže spoľahnúť na to, že kniha je z pohľadu katolíckeho učenia doktrinálne a morálne bezchybná.
Aspoň by mala byť.
Kniha vyšla ešte v marci 2022, ale zdá sa, že „predbehla dobu“, lepšie povedané, predbehla Synodu o synodalite.
Protestantský apologét James White kriticky nabrúsený proti katolíckej teológii vytiahol z nej viacero komentárov, z ktorých by malo vyplývať, že Biblia vôbec neodsudzuje “lásku medzi osobami rovnakého pohlavia”, ako je chápaná dnes.
Hieronýmov biblický komentár pre dvadsiate prvé storočie totiž tvrdí: “Biblia nehovorí o láske medzi osobami rovnakého pohlavia tak, ako ju dnes chápeme,” keďže “moderný pojem ‘homosexualita’ alebo ‘homoerotika'” nebol v staroveku známy ako sexuálna orientácia“.
Podľa komentára „katolíckeho“ biblistu sa takzvané „anti-LGBT biblické verše“ vraj nemôžu v nijakom prípade vzťahovať na zákaz sexu medzi osobami rovnakého pohlavia, pretože v staroveku “análna penetrácia muža mužom bola spôsobom, ako ponížiť penetrovanú osobu či cudzinca alebo porazenú stranu vo vojne“.
Homosexualita bola v Biblii zakázaná preto, lebo “nezabezpečovala potomstvo”, najmä keď “pre identitu a prežitie malej komunity okolo Jeruzalema” v “perzskej provincii Jehud v piatom storočí pred Kristom bolo najdôležitejšie splodiť a vychovať dostatok potomstva v bežných rodinných podmienkach,” tvrdí sa v komentári.
Komentár varuje katolíkov pred aplikovaním odsúdenia lesbických a homosexuálnych aktov svätým Pavlom v liste Rimanom 1, 24 – 27 ako textu slúžiaceho na „očierňovanie osôb s homosexuálnou sexuálnou orientáciou”.
„Bez ohľadu na to, aké sú súčasné morálne argumenty o vzťahoch medzi osobami rovnakého pohlavia, je eticky nezodpovedné používať túto pasáž z listu Rimanom 1 na uzavretie súčasného skúmania tejto problematiky,” dodáva sa v komentári.
Komentár ďalej naznačuje, že pozadím pre pochopenie tohto textu pre Pavla a rímsku cirkev mohli byť “pornografické” orgie , ktoré sa konali v rímskych palácoch. Preto “nikde v tejto pasáži nie je naznačené, že by sa tu hovorilo o správaní v privátnom živote,” poznamenáva.
Podľa komentátora Pavol odsudzuje vzťahy, ktoré sú zneužívajúce a vykorisťovateľské v kontexte mocenských štruktúr jeho doby, a tie vraj “nemajú nič spoločné s láskyplnými sexuálnymi vzťahmi medzi dospelými ľuďmi, ktorí s tým súhlasia“, uzatvára časť z listu Rimanom.
Komentár taktiež kritizuje autora 1 Tim 2, (ktorým vraj určite nie je Pavol) že žiada ženy, aby sa obliekali cudne a zdržali sa vyučovania alebo vykonávania autority nad mužom v kontexte liturgickej bohoslužby (1Tim 2, 8 – 14).
Naznačuje, že 1Timoteovi nenapísal Pavol, ktorý podľa komentára uprednostňoval ženy vo vedení Cirkvi, zatiaľ čo “autor” prvého listu Timotejovi “je tu voči ženám podstatne represívnejší ako Pavol z predchádzajúcich listov”.
Problematických komentárov je v knihe, samozrejme, oveľa viac.
Problém je aj v tom (a James White na to priam škodoradostne poukazuje), že predslov ku knihe napísal sám pápež František, ktorý vyzdvihuje, že “tento nový Hieronýmov biblický komentár, ktorý zostavil medzinárodný tím katolíckych vedcov, je ďalším dôkazom dôležitého hnutia v Cirkvi“, ktorým je “znovuobjavenie Božieho slova” vďaka dogmatickej konštitúcii Dei Verbum Druhého vatikánskeho koncilu o Svätom písme.“
Treba poznamenať, že zatiaľ čo prvé vydanie Hieronýmovho biblického komentára vyšlo v roku 1968, jeho druhé prepracované vydanie vyšlo v roku 1989. V oboch vydaniach sa v komentári k Lv 18, 22 homosexuálne činy jasne označujú ako “sodomia”. V časti o liste Rimanom sa v komentári uvádza: “Sexuálna zvrátenosť, o ktorej Pavol hovorí v Rim 1, 27, je homosexualita.”
Vylepšenia prinieslo až tretie vydanie určené pre 21. storočie, čiže aktualizované „pre našu dobu“.
Protestantský apologéta Dr. James White tieto komentáre ironizoval a nakoniec ich otvorene zhodil, keď na YouTube vyhlásil: “Toto nemá nič spoločné s exegézou. Toto je “woke” propaganda, ktorá sa maskuje ako biblický komentár a učenosť.”
Napriek tomu, že vyšla s cirkevným schválením a s predslovom pápeža Františka :-(.