Mnohí veriaci poznajú najzásadnejšie aspekty jej posolstva a rôzne udalosti súvisiace so zjaveniami spred viac ako sto rokov. Niektoré detaily a nuansy však môžu byť prehliadané.
1. Bude siedme zjavenie
Panna Mária sa vo Fatime zjavila šesťkrát, od mája 1917 do októbra tohto roku. Už počas prvého zjavenia však Panna Mária oznámila, že sa do Cova da Iria vráti po siedmy raz. “Prišla som vás požiadať, aby ste sem prichádzali šesť mesiacov po sebe, vždy v 13. deň v tú istú hodinu. Vtedy poviem, kto som a čo chcem. Potom sa vrátim po siedmykrát”.
Špecialisti sa na týchto slovách nezhodujú. Väčšina sa však domnieva, že nie je v rozpore s vierou veriť, že Panna Mária sa ešte vráti do Fatimy a že sa tak môže stať v blízkej budúcnosti. Určite je to jedna z najslávnostnejších udalostí, na ktorú sa zbožný katolík môže tešiť, najmä v našich pohnutých, chaotických časoch. Máme veľkú nádej, že s týmto siedmym príchodom príde vytúžený pokoj a, ako predpovedal svätý Ľudovít de Montfort, triumf jej Nepoškvrneného srdca.
2. Ruženec a očistec
Panna Mária vo Fatime pripomenula trom deťom podstatu ruženca a existenciu očistca! Na Luciine otázky odpovedala, že František sa musí pomodliť ešte veľa ruženca, kým sa dostane do neba, a o Amélii povedala, že určite zostane v očistci až do konca sveta. Kráľovná svätých nám teda všetkým pripomenula spásonosnú prax modlitby svätého ruženca – a teda spôsob záchrany vlastnej duše. Ruženec dokonca ponúka ako záruku bezpečného prechodu zo zeme do neba, ako to bolo v prípade Františka.
Mimoriadne dôležité je, že Panna Mária poukazuje na samotnú realitu existencie očistca, na ktorú toľko katolíkov, žiaľ aj duchovných, akoby zabúdalo. A predsa, pripomína nám Mária, mnohé duše v očistci budú čakať až do konca sveta. Podľa výskumu pátra Sebastiana dos Reisa zomrela spomínaná Amélia za okolností, ktoré poukazujú na zneuctenie vo veciach čistoty! Niekomu sa môže zdať šokujúce, že sestra Lucia hovorila o večnom utrpení v pekle mnohých duší, ktoré zomreli s jediným smrteľným hriechom na svedomí!
3. Rozdiel medzi zjaveniami Márie a anjela
Bolo veľmi zaujímavé, že fyzické, emocionálne a psychologické zážitky zo zjavení Anjela z Portugalska a Panny Márie opisovali deti ako úplne odlišné. Sestra Lucia o tom píše vo svojich spomienkach: “Neviem prečo, ale faktom je, že zjavenia Panny Márie mali na nás iný účinok. Sprevádzala nás, pravda, tá istá dôverná radosť, ten istý pokoj a to isté šťastie. Namiesto fyzickej únavy sme však pociťovali určitú expanzívnu vitalitu; namiesto otupenosti z Božej prítomnosti sme pociťovali určitý druh radosti; namiesto ťažkostí pri rozprávaní sme pociťovali určitý druh komunikačného nadšenia…”
Medzi zjaveniami Panny Márie a anjela je jasný rozdiel – vyplýva to z ich odlišnej povahy. Anjel je totiž čistý duch, Mária však má dušu aj telo. Po stretnutí s Anjelom z Portugalska sa pastieri cítili vyčerpaní, išlo o bytosť vyššej prirodzenosti. Keďže deti mali rovnakú prirodzenosť ako Panna Mária, cítili sa pri stretnutí s ňou pokojnejšie. To potvrdzuje dogmu viery o nanebovzatí Panny Márie do neba s jej pozemským telom.
4. Význam modlitby, pokánia, obety a umŕtvovania pre obrátenie hriešnikov
Moderní ľudia, keď počujú o umŕtvovaní a pokání, spájajú tieto heslá so stredovekom. Morálna kríza, ktorá zachvátila svet, je mimoriadne vážna a vyžaduje si neustálu modlitbu, pokánie a obetu. Táto pravda sa neustále opakuje v posolstve Panny Márie z Fatimy. Dvaja mladší pastierikovia vo svojej nevinnosti pochopili potrebu priniesť seba samých ako zmiernu obeť. Ale napokon výzva Panny Márie, v ktorej žiada o modlitbu a pokánie, sa týka aj ostatného ľudstva.
Obyčajní smrteľníci môžu umŕtvovaním tela veľa získať. Táto prax umožňuje dostať nezriadené vášne pod kontrolu milosti a vôle. Utrpenie sa totiž ľahko stáva silou v Božích záležitostiach. Pán Ježiš vykúpil ľudstvo krvavou obetou a nesmiernym utrpením, ktoré podstúpil na Golgote.
5. Prenasledovanie kvôli zjaveniam
Zjavenia Panny Márie boli pre deti nepochybne poctou, ale bolo v tom čosi viac. Traja malí pastieri znášali ťažké obete už len tým, že boli svedkami príchodu Panny Márie do Fatimy. Trpela najmä Lucia – jej matka ani príbuzní jej neverili a navyše jej prestali prejavovať akúkoľvek náklonnosť. Toto utrpenie mladého dievčaťa muselo byť veľmi intenzívne.
Hoci František a Hyacinta nečelili prenasledovaniu v rodine, boli vystavení neustálym posmeškom od susedov a uštipačných narážok od návštevníkov. Okrem toho svetské médiá vystavovali deti posmechu a sarkazmu. Národné noviny viedli ohavnú kampaň nenávisti a očierňovania. Všetko s cieľom zdiskreditovať odhalenia. Napriek týmto urážkam sa deti správali s obdivuhodnou trpezlivosťou. Navyše vždy pamätali na výzvu Panny Márie, aby obetovali svoje utrpenie za hriešnikov.
6. Zmeny v pobožnosti piatich prvých sobôt
Panna Mária ich pôvodne požiadala, aby počas piatich prvých sobôt v mesiaci pristúpili k spovedi a svätému prijímaniu, pomodlili sa päť desiatkov ruženca a 15 minút rozjímali o tajomstvách, aby sa tak poklonili Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie. Lucia však počas ďalšieho zjavenia hovorila o ťažkostiach pri plnení tejto pobožnosti. Preto boli urobené zmeny: spovedať sa možno aj v iné dni ako v prvú sobotu, ak sa Pán Ježiš prijíma dôstojne a s úmyslom vykonať pokánie Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie. A ak niekto zabudne povedať úmysel, môže tak urobiť pri nasledujúcej spovedi, pričom využije prvú príležitosť.
Sestra Lucia tiež vysvetlila, že nie je potrebné každú prvú sobotu v mesiaci rozjímať o všetkých tajomstvách ruženca – stačí rozjímať o jednom alebo viacerých z nich.
7. Prečo bola ustanovená pobožnosť piatich prvých sobôt?
Táto pobožnosť
zodpovedá piatim druhom hriechov a rúhaniam spáchaným proti Nepoškvrnenému
Srdcu Panny Márie.
Sú to:
– Rúhania proti Nepoškvrnenému počatiu;
– rúhanie proti jej panenstvu;
– rúhanie proti jej božskému materstvu
– vštepovanie nenávisti, ľahostajnosti a dokonca pohŕdania voči Nepoškvrnenej Matke do sŕdc detí;
– priame znesväcovanie jej svätých obrazov
8. Zmarenie väčšieho zázraku, než je zázrak slnka!
Sestra Lucia prezradila, že slávny “zázrak slnka” mohol byť ešte väčší. Deti však uniesol Arthur Oliveira Santos, správca správnej rady mesta Vila Nova de Ourém.
Je to príklad zločinu spáchaného proti vôli Panny Márie, ktorý ona nepotrestala. Nech je to akokoľvek, zástupy ľudí zhromaždené vo Fatime 13. októbra 1917 popoludní boli ochudobnené o možnosť vidieť oveľa väčší zázrak, než bol už aj tak obrovský “zázrak slnka”.
9. Polárna žiara alebo varovanie pred vojnou?
Sestra Lucia považovala mimoriadne svetlo žiariace nad Európou v noci z 25. na 26. januára 1938 medzi 20:45 a 01:15 za “veľké znamenie” od Panny Márie, ktoré naznačovalo, že sa blíži vojna.
Astronómovia a skeptici samozrejme tvrdili, že išlo len o polárnu žiaru. Väčšina však dosvedčila, že forma, akú mala, bola bezprecedentná
10. Posledné Hyacintine silné slová
Iba desaťročná Hyacinta bola mimoriadne zrelé dievča. Mala prorocké vízie a mnohé súkromné zjavenia. Slová, ktoré vyslovila, odhaľujú aj hĺbku jej duše tvárou v tvár morálnemu úpadku sveta. Tu sú niektoré z jej posledných slov:
– Hriechy, ktoré vedú väčšinu duší do pekla, sú telesné hriechy.
– Aby sme boli telesne čistí, je potrebné zachovávať čistotu. Byť čistý na tele znamená strážiť nevinnosť. A byť čistý na duši znamená nehrešiť, nevidieť, čo sa nemá vidieť, nekradnúť, neklamať, vždy hovoriť pravdu, aj keď nás to veľa stojí.
– Módy, ktoré prídu, budú Pána veľmi pohoršovať. Ľudia, ktorí slúžia Bohu, nemôžu nasledovať hlas módy. V Cirkvi sa móda nemení. Ježiš je vždy ten istý.
– Lekárom chýba svetlo a vedomosti na liečenie chorých, pretože im chýba láska k Bohu.
– Kňazi by sa mali starať len o záležitosti Cirkvi. Kňazi by mali byť čistí, veľmi čistí. Neposlušnosť kňazov a rehoľníkov voči svojim predstaveným a Svätému Otcovi veľmi uráža Ježiša.
– Ak chce byť žena rehoľníčkou, musí byť veľmi čistá na duši i na tele.
– Je veľa zlých módnych trendov, tie sa Ježišovi nepáčia, nie sú Božie.
– Spoveď je sviatosť milosrdenstva. Preto treba pristupovať k spovednici s dôverou a radosťou. Bez spovede niet spásy.
Zdroj:
pch24.pl