“V Cirkvi by mali byť vítaní všetci, všetci, všetci, bez akéhokoľvek vylúčenia”. Podľa renomovaného vatikanistu Sandra Magistra táto veta prevzatá z prejavu pápeža Františka najlepšie vystihuje posolstvo Svätého Otca účastníkom Svetových dní mládeže. Napriek tejto rétorike otvorenosti sa však kostoly vyprázdňujú a namiesto toho, aby sa vernosť katolíckej doktríne vo svete šírila, je čoraz zriedkavejšia aj medzi tými, ktorí pristupujú k sviatostiam.
“(…) V Taliansku, kde je František rímskym biskupom a prímasom, sa kostoly vyprázdňujú. Z hĺbkového prieskumu uskutočneného pre časopis Il Timone (…) vyplynulo, že dnes sa za katolíkov označuje len 58. 4 percenta talianskych občanov starších ako 18 rokov. A tých, ktorí chodia na nedeľnú omšu, je len 13,8 percenta populácie, väčšinou vo veku nad 45 rokov,” citoval publicista smutné výsledky prieskumu.
Ako upozornil Sandro Magister, ešte znepokojujúcejší jav možno pozorovať medzi praktizujúcimi veriacimi. Podľa výsledkov prieskumu iba každý tretí respondent, ktorý sa aspoň raz mesačne zúčastňuje na svätej omši, verí v reálnu prítomnosť Krista v Eucharistii, čo predstavuje 33,3 percent. Zvyšok verí, že Najsvätejšia sviatosť jke iba spomienkou na paschálne udalosti alebo že je symbolom. Oslabenie náboženského povedomia dokumentuje aj menej častá spoveď veriacich.
Vo výraznej kríze je aj znalosť katolíckej morálnej náuky. Podľa publicistu je to znak “jasnej kapitulácie pred duchom doby”. Podľa prieskumu takmer polovica praktizujúcich Talianov považuje interrupciu za právo, 41 % si myslí, že “homosexuálne manželstvá” by mali byť legalizované.
Niektorým mylným predstavám verí už viac ako polovica praktizujúcich veriacich. Podľa 61, 8 percenta opýtaných, ktorí pristupujú k sviatostiam, rozvod nie je hriech, zatiaľ čo viac ako 71 percent akceptuje používanie antikoncepcie.
Ak je však toto realita, aký môže mať účinok naliehavá výzva prijať do Cirkvi “každého, každého, každého”, teda aj ľudí, ako sú “rozvedení a znovu zosobášení, ľudia v polygamných manželstvách, LGBTQ+ osoby”, ktorí podľa toho, čo Cirkev vždy učila, “nemôžu prijímať všetky sviatosti”?
Podľa Sandra Magistra “pretrvávajúci” naratív o otvorenosti Cirkvi voči “všetkým” môže viesť iba k zhoršeniu tohto trendu. Hoci pápež František trvá na tom, že Cirkev by mala viesť veriacich, ktorí k nej prichádzajú, k rastu v dobrom, súčasné podmienky spôsobujú, že je skôr pravdepodobný opak – “otvorenosť” mystického Kristovho tela vedie k prispôsobovaniu učenia želaniam skupín – ktorých prítomnosť v Cirkvi sa dnes “oslavuje” napriek ich hriešnemu životnému štýlu.
Podľa talianskeho komentátora tento jav dokonale predznamenáva rozhovor tajomníka Medzinárodnej teologickej komisie Piera Codu pre oficiálny vatikánsky denník L’Osservatore Romano. Člen teologickej komisie synody o synodalite oznámil, že vzhľadom na reformu cirkevnej praxe plánovanú z Františkovej iniciatívy by mala aj teológia prejsť zmenami.
V rozhovore, ktorý poskytol oficiálnemu vatikánskemu médiu Coda uvádza, že dnešné učenie Cirkvi je už “zastarané”, pretože “človek sa mení” v kľúčových oblastiach: napríklad v myslení o pohlaví a vzťahu medzi mužmi a ženami. “Obnova teológie by sa mala začať práve revíziou antropologického myslenia,” uviedol v rozhovore pre L’Osservatore.
Piero Coda uzavrel rozhovor zoznamom otázok, ktoré by sa podľa neho mali dočkať zmeny. Premena by sa podľa neho mala dotknúť spôsobu uvažovania o prvotnom hriechu, milosti, slobode a sviatostiach. Mnohé z týchto otázok pritom majú status dogmatického, neomylného učenia…..
Pripravenosť na takéto ďalekosiahle zmeny, ktoré v praxi znamenajú odmietnutie katolíckej viery, je znakom toho, že “otvorenosť” pre dnešné teologické autority neznamená misijnosť, ale ohýbanie učenia podľa módnych trendov.
Zdroj: magister.blogautore.espresso.repubblica.it