V Rusku prezidenta Putina a patriarchu Kirilla je kňaz, ktorý sa modlí za mier, považovaný za krivoprísažníka, ktorý si zaslúži, aby sa s ním zaobchádzalo ako s odpadlíkom, náboženským ekvivalentom politického zradcu. Od invázie na Ukrajinu tak v pravoslávnej cirkvi Cirkvi zúri hon na nesúhlasné hlasy. Najnovšou obeťou tejto systematickej čistky je otec Ioann Koval, doteraz anonymný farár obyčajnej farnosti svätého Andreja v Ľubine na predmestí Moskvy. Bol zbavený kňazstva za to, že od oltára nevolal po ďalšom prelievaní krvi.
Čo sa stalo? Dňa 25. septembra 2022 Kirill zaviedol liturgickú výzvu, ktorú sám vymyslel: “Hľa, proti Svätej Rusi sa vedie boj, aby sa rozdelil jej nerozdelený ľud. Povstaň, Bože sily, aby si mu pomohol a udeľ nám víťazstvo svojou mocou.“ A túto bojovnú prosbu slávnostne pridáva k dlhej antológii svojich formúl v duchu antievanjelia.
Teraz je Ioann Koval nedobrovoľne živým dôkazom tejto jednoty pravoslávnych Slovanov. Tento otec piatich detí, narodený v roku 1978, národnosťou Ukrajinec, pôvodom z Luhanska v Donbase, vyštudovaný klavirista, ktorý prišiel študovať teológiu do Moskvy, kde sa oženil s učiteľkou ruskej literatúry, bol v roku 2004 vysvätený a svoju službu venuje pacientom v psychiatrických liečebniach. Vymenovaný za druhého farára farnosti Saint-André, teraz verejne nahrádza slovo “víťazstvo” slovom “pokoj” v duchu blahoslavenstiev.
V januári 2023 sa začala kampaň za odsúdenie tohto veriaceho muža ako Judáša. Starý sakristián farnosti, napojený na sieť informátorov zriadenú patriarchátom, ho udal rektorovi a aparátnikovi Viktorovi Chkabourinovi, stúpencovi skôr vojenských než mníšskych piesní. Rozbehla sa mašinéria klerikálnej byrokracie, poslušného sprostredkovateľa Kremľa.
Biskupský vikár Matfej Kopylov, v telefonáte otcovi Ioannovi Kovalovi oznámil, že je suspendovaný. Dňa 2. februára sa zákaz slávenia stal oficiálnym príkazom patriarchu Kirilla. Uvádzalo sa v ňom, že kňaz bude postavený pred cirkevný súd.
Koncom marca sa pod záštitou protopresbytera Nikolaja Inozemceva, imperátora Kazanskej Panny Márie, baziliky na Červenom námestí, vydala disciplinárna komisia na vyšetrovanie. To znamená, že zozbierala hŕstku nepriateľských klebiet a ignorovala množstvo svedectiev potvrdzujúcich pastoračnú obetavosť Ioanna Kovala.
Rozsudok padol 11. mája, odhlasovali ho jednomyseľne piati sudcovia s honosnými pektorálnymi krížmi. Ioann Koval, predvolaný bez toho, aby poznal tajnú obžalobu, zhoršil svoj trest tým, že odmietol uznať svoju vinu. Na základe 25. kánonu právneho kódexu, ktorý ukladá zosadiť “klerika usvedčeného z cudzoložstva, krivej prísahy alebo krádeže“, je zbavený kňazstva.
Krivé svedectvo? Podľa arcikňaza Vladislava Csypina, podpredsedu súdu, recidivista “porušil prísahu bezpodmienečnej poslušnosti cirkevnej hierarchii tým, že vyjadril politický názor nezlučiteľný s kňazstvom“. Navyše, komentuje hovorca patriarchátu Vachtang Kipshidze: “Ak kňaz mení slová modlitieb podľa svojich politických preferencií, otriasa to samotnou jednotou Cirkvi.”
Mier, subjektívna voľba pre tých, ktorí slávia Eucharistiu? Ako poznamenáva teológ Sergej Šapin: “Existuje iba jedna možná politika, tá, ktorú vyznáva Kirill, jediná a nespochybniteľná. Je to úplná ideologická podriadenosť kléru, o ktorú sa usiluje. A to tak, aby veriaci neslúžili Bohu, ale Putinovi.”
Po mnohých iných kňazoch nespravodlivo prepustených v bývalých sovietskych a satelitných krajinách môže Ioann Koval dúfať, že ak sa mu podarí odísť do exilu, Ekumenický patriarchát v Konštantínopole mu obnoví kňazstvo. Medzitým sa z Ruska postupne vytrácajú duchovné zdroje, ktoré by mu umožnili vzdorovať dnes a zajtra sa obrodiť. Toto je druhá strana zla, ktorú nemožno podceňovať.
Zdroj: la-croix.com