Podľa pápeža sv. Pia X. “za jeden jediný rok môže človek získať viac úžitku z diel svätého Tomáša Akvinského ako za celý život štúdia diel iných filozofov“.
Toto odporúčanie svätého pápeža, o ktorého správnosti nemusíme pochybovať, sotva bude pre nás dostatočne silným podnetom na to, aby sme vyčlenili rok svojho života a pustili sa do štúdia diel Anjelského doktora, ako je nazývaný svätý Tomáš Akvinský. Hoci nemáme rok k dispozícii na preštudovanie viac ako 3 000 strán, ktoré tento učiteľ Cirkvi napísal, predsa len isté riešenie jestvuje:
Začať knihou, ktorá poskytne zaneprázdneným čitateľom jednoduché a čitateľné vysvetlenie právd, ktoré už 750 rokov spôsobujú, že diela svätého Tomáša vyhľadávajú králi a pápeži, učenci a svätci, ako aj duše “bežných veriacich” hladných po tom, aby poznali Boha a milovali ho čoraz viac.
Jej autorom je Američan Dr. Kevin Vost, vysokoškolský profesor a autor 14 kníh (zatiaľ) a stále píše ďalšie diela, ktoré prinášajú poznatky z klasickej grécko-rímskej a stredovekej scholastickej filozofie, modernej psychológie, katolíckej katechetiky, apologetiky. Pre jeho schopnosť veľmi jednoducho a zrozumiteľne rozprávať aj o náročných témach je často žiadaný, aby prednášal pre rôzne skupiny ľudí a to tiež aj v rozhlase i televízií.
No a tento autor, napísal pozoruhodnú knihu nazvanú One-minute Aquinas (Minútový Akvinský) , na prehľadných stránkach ktorej ponúka malé, stráviteľné porcie životodarnej múdrosti svätého Tomáša, ktoré si možno vychutnať „minútu po minúte“.
Predpokladám, že drvivá väčšina katolíkov nikdy nečítala Summa Theologica. Tí, ktorí o nej aspoň počuli, nepochybne očakávajú, že bude plná hlbokých teoretických úvah – čo aj je! Mnohí by však boli prekvapení, aká je to praktická a užitočná kniha! Okrem toho, že nás Tomáš sprevádza bežnými otázkami viery, morálky, Božej podstaty a mnohých stránok ľudskej skúsenosti, dáva nám podrobné, konkrétne rady, ako sa s pomocou Božej milosti zdokonaľovať – aby sme tu na zemi žili radostnejšie.
V knihe Minútový Akvinský sa autor snaží poskytnúť čitateľovi jednoduchý a pomerne prístupný súhrn najväčšieho diela svätého Tomáša v knihe, ktorá je len zlomkom väčšiny súhrnov Summy – nehovoriac o samotnom diele. Na týchto stránkach nájdete malé, stráviteľné porcie životodarnej múdrosti a učenia, ktoré si môžete vychutnať minútu po minúte.
A čo je najlepšie: v nej možno nájsť rýchle a isté vyvrátenie nespočetných relativistických, sekulárnych a pseudovedeckých ideí, ktoré sú v dnešnej kultúre také vplyvné – a zároveň plytké, rozporuplné a scestné.
Svätý Tomáš v prvej knihe svojej majstrovskej Summy proti pohanom sa svojim čitateľom ospravedlnil, že pri pokuse o toto dielo zrejme precenil svoje “obmedzené sily”, ale napriek tomu sa doň pustil s dôverou “v Božie milosrdenstvo”.
Od smrti svätého Tomáša 7. marca 1274 sa však viac ako sedemsto rokov pápeži, učenci a svätci zhodujú v tom, že jeho múdrosť a schopnosti nielenže neboli “obmedzené”, ale boli také výnimočné, že ho nazývajú anjelským učiteľom.
Ateistickí filozofi, vrátane objektivistických stúpencov Ayn Randovej, uznávajú veľké úspechy svätého Tomáša v oblasti rozumu a pri oživovaní a šírení Aristotelových diel. Charles Murray, agnostik, zaraďuje svätého Tomáša medzi “velikánov” západnej filozofie, pričom ho zaradil na šieste miesto najvplyvnejších filozofov všetkých čias – nad Sokrata a svätého Augustína. Všimnite si, že filozofia nebola Tomášovou špecializáciou, ale len nástrojom – “slúžkou” teológie, najvyššieho zo všetkých odvetví vzdelanosti.
Keď sa skupiny moderných psychológov pýtali na najcharakteristickejšiu vlastnosť vyššej ľudskej inteligencie, vždy zvíťazila schopnosť abstraktného uvažovania. Je to schopnosť vidieť konkrétne veci a udalosti vo svete a pochopiť ich základné príčiny a princípy; a tiež schopnosť ísť opačným smerom: pochopiť základné, univerzálne princípy reality a aplikovať ich na konkrétne veci a udalosti.
Tento dar bol silnou stránkou svätého Tomáša a bol rozhodujúci pre jeho obrovský prínos pre civilizáciu, ktorý spočíval v tom, že nás naučil, ako uvažovať v Božom svete a nájsť cestu k skutočnej múdrosti. Ako povedal sám Tomáš: “Skúsenosť ukazuje, že niektorí rozumejú hlbšie než iní; že ten, kto prichádza k záveru vychádzajúc z prvých princípov a konečných príčin, rozumie veci lepšie bež ten, kto ho redukuje na bezprostredné príčiny.”2 Ako uvidíme v prvej časti tejto knihy, svätý Tomáš nám dokonca vysvetľuje, ako funguje abstraktné uvažovanie. Celú silu svojho intelektu počas celého svojho života venoval najvyššej, najdôležitejšej a základnej príčine. Ako nám povie v druhej časti tejto knihy: “A túto príčinu nazývame Bohom.”
Nemá zmysel byť chytrý a bystrý, pokiaľ človek nie je múdry. Ako povedal starý Aristoteles: “Je lepšie vedieť málo o vznešených veciach ako veľa o veciach ničomných.” Inými slovami, keďže nikto z nás nemôže vedieť všetko, múdry človek sústredí svoju pozornosť na veci, ktoré sú najdôležitejšie. A práve v tom svätý Tomáš urobil toľko, ako málokto pred ním ale ak po ňom.
ÚVOD
Otázky, na ktorých najviac záleží
Čo je pre teba v živote najdôležitejšie? To najdôležitejšie, čo hľadáte, je šťastie.4 Ak ste kresťan, potom si tiež uvedomujete, že hoci isté šťastie môže prísť na zemi, naše konečné šťastie prichádza vo večnom živote s Bohom, ktorý je pôvodom a koncom všetkého, čo je dobré a čo nás robí šťastnými. Som ochotný sa tiež staviť, že by ste veľmi chceli, aby sa o túto blaženosť s tebou podelila aj tvoja rodina a priatelia. A ak ste si vzali k srdcu posolstvo Božieho Syna, túžite po tom istom aj pre svojich blížnych – teda pre celé ľudstvo.
Je teda logické, že na ničom nezáleží viac ako na našom vzťahu s Bohom, a žiadna téma nemôže byť dôležitejšia ako učenie sa, ako ho zlepšiť – ako ťa, slovami modlitby svätého Richarda z Chichesteru, “jasnejšie poznať, vrúcnejšie milovať, bližšie nasledovať“. Preto sú pre nás spisy svätého Tomáša také dôležité: Tomáša, ktorý tak plne podriadil svoje nezvyčajné ľudské sily pohnútkam Ducha Svätého. Na zemi niet lepšieho sprievodcu, ako spoznať, milovať a nasledovať Boha, kým sme tu pútnikmi na ceste k videniu Boha vo večnom blaženom videní.
Svätý Tomáš poskytuje vznešene hlboké odpovede na najdôležitejšie otázky – a pritom veci nekomplikuje. Učí nás o našom každodennom živote:
Čo nám prináša šťastie?
Čo znamená byť človekom?
Prečo sme tu?
V čom sme vyšší ako zvieratá a nižší ako anjeli?
V čom sme stvorení na Boží obraz a podobu?
Ako môžeme dosiahnuť svoj maximálny potenciál?
Ako sa môžeme stať odvážnymi, múdrymi a milujúcimi?
Ako sa môžeme stať lepšími priateľmi?
Môžeme vedieť, či Boh skutočne existuje?
Môžeme pochopiť Boha?
Ako môže byť Boh jeden a zároveň tri?
Prečo sa Boh stal človekom?
Čo očakáva Kristus od členov svojej Cirkvi?
Ako môžeme získať večnú blaženosť?
Tomášova philosophia perennis, jeho nadčasové perly múdrosti, sú pre nás dnes rovnako aktuálne ako v trinástom storočí. Vskutku, v istom zmysle sú dnes ešte aktuálnejšie, a to preto, že počúvame toľko pokusov o zodpovedanie takýchto všeľudských otázok zo strany relativistických, sekulárnych a pseudovedeckých systémov myslenia, ktoré sú dnes také vplyvné – a navyše sú plytké, protirečivé a nesprávne!
Svätý Tomáš žil svoj život pokorne a mierne, ponorený do kontemplácie Boha a do zdieľania plodov svojej kontemplácie s ostatnými. Bol azda najväčším integrátorom a syntetizátorom právd v dejinách ľudstva. Je to človek, ktorý “pokrstil” Aristotela, najväčšieho z pohanských filozofov, a využil pravdy, ktoré Aristoteles učil, pre službu Cirkvi. Jeho znalosť a úcta k cirkevným otcom bola taká veľká, že pápež Lev XIII. vo svojej encyklike Aeterni Patris vyhlásil, že svätý Tomáš “zdedil intelekt ich všetkých“. Ale zďaleka najväčšou studnicou múdrosti bolo pre Tomáša Božie zjavenie, ktoré mu poskytlo Sväté písmo. Summa Theologica je úplne prešpikovaná biblickými citátmi a postrehmi.
Svätý Tomáš bol kanonizovaný v roku 1323 a v roku 1567 vyhlásený za učiteľa Cirkvi. Je známy ako anjelský doktor pre svoje podrobné spisy o anjeloch a pre svoje anjelské správanie.
A čo Summa Theologica? (A koľko starých, krehkých knihovníkov je potrebných na jej prelistovanie?
Magnum opus svätého Tomáša je jeho Summa Theologica. Toto nedokončené dielo z posledných siedmich rokov jeho života má viac ako 1 500 000 slov (3 000 strán). Je to nedostižná syntéza Písma, filozofickej múdrosti a patristických poznatkov všetkých latinských a gréckych cirkevných otcov pred ním. Tri storočia po svojom vzniku sedel na Tridentskom koncile na oltári vedľa Biblie. Bola nazvaná “gotickou katedrálou slov“.
Má veľmi formálnu štruktúru. Každá z troch hlavných častí, ako sme už uviedli, je rozdelená na sériu otázok (spolu 611) a každá otázka je rozdelená na niekoľko článkov.
Každý článok sa začína predstavením niekoľkých námietok, vrátane odkazu na biblické alebo iné zdroje, z ktorých vychádzajú.
Tomáš potom konštatuje: “Naopak” a uvedie odsek, v ktorom zvyčajne uvádza citát na podporu svojho záveru. Ďalej uvádza: “Odpovedám, že…” a pokračuje v uvádzaní vlastných, dobre odôvodnených záverov. Ešte neskončil, odpovedá na každú z námietok, ktoré uviedol na začiatku, pričom zvyčajne odhalí, ako námietka predstavuje neúplný alebo nesprávne interpretovaný výklad biblickej, patristickej alebo filozofickej pasáže, na ktorej sa zakladá.
Hovorte o prísnom uvažovaní a písaní! Ale máme na to len niekoľko minút. Preto nebudem môcť poskytnúť všetok ten úžasný formát originálu spolu so všetkými citátmi veľkého svätca. Ale vďaka Bohu a svätému Tomášovi môžeme ísť kvôli tomu do samotnej Summy. V tejto knihe sa zameriame na základné línie, na ktoré všetky tie ostatné línie poukazujú. Väčšina našich stručných zhrnutí bude vychádzať zo záverov svätého Tomáša začínaných slovami “odpovedám, že”, hoci niekedy prinesieme jeho námietky, citáty a odpovede na námietky, pokiaľ budú zaujímavé.
Niekedy sa chcete dostať k podstate veci spoločne s jedným z najväčších mozgov v histórii a máte na to iba minútu (alebo dve). Svätého Tomáša by sme mohli nazvať apoštolom zdravého rozumu. Jeho knihy sú však detailné a učené. Človeka až zamrazí pri pomyslení na intelektuálnu zdatnosť a akademické vzdelanie “začiatočníkov”, ktorým svätý Tomáš adresoval svoju Summu Theologicu. Boli to veľmi vzdelaní študenti seminárov. A hoci sa svätý Tomáš usiloval o stručnosť a zomrel pred dokončením knihy, má viac ako 3 000 strán. Verzia, ktorú používam, má päť objemných zväzkov.
Pri prechádzaní touto knihou budeme postupovať podľa jedinečného poradia Summy teológie s jednou dôležitou zmenou. Svätý Tomáš začína svoju Summu dosť vzrušujúcou témou o Božej prirodzenosti. Ale kniha Minútový Akvinský je napísaná pre laických čitateľov dvadsiateho prvého storočia. Považovali sme za najlepšie nechať čitateľa začať otázkami, ktoré sa týkajú známejšieho územia ľudskej prirodzenosti a šťastia. Potom, keď už bude váš mozog zahriaty a pripravený na akciu, vrhneme sa na druhú časť o existencii, povahe a sláve Boha (prvá časť Summy teológie). Túto knihu aj Summu uzatvára III. časť o Kristovi a sviatostiach.15
Tomáš sotva vyšiel z puberty, keď odišiel na parížsku univerzitu študovať k svätému Albertovi Veľkému. Podľa Tomášovej mohutnej postavy a tichého správania ho spolužiaci považovali za nie príliš bystrého vidieckeho chlapca. Nazývali ho Ťarbavec zo Sicílie. (Nepochádzal zo Sicílie, ale jeho matka áno
Svätý Albert, ich učiteľ, si bol od začiatku vedomý Tomášových úžasných duševných schopností. Svojim študentom oznámil, že “zabučanie” Ťarbavca bude jedného dňa počuť po celom svete.